måndag 7 oktober 2013

Hålla matkostnaden lägre


Varje månad förvånas jag över hur mycket livsmedel- och förbrukning jag och min familj handlar. Konsumentverkets rekommendationer för vad en familj med två barn kan kosta håller vi ibland, andra månader spräcker vi gränsen långt före nästkommande budgetperiod. Jag vet med mig att vi kan bli så mycket bättre på att hålla kostnaderna nere gällande livsmedel och förbrukning då jag ofta kommer på mig att ha ett rejält överlager som inköpts i tron om eventuella brister.

Så dags för utmaning nr:1: Handla max en gång i veckan utifrån planerad veckomeny samt hålla utkik efter prisnedsatta varor vi ofta köper. Rensa skafferiet, kylen och frysen samt gå igenom förråden för att inventera eventuella gömda förbrukningsartiklar samt söka alternativa lösningar som kan minska kostnaderna i denna kategori. Jag kommer rapportera månadsvis och jämföra med konsumentverkets siffror.

Har ni några tips och dela med ?

6 kommentarer:

  1. Hej,

    räknar du in lunch kostnaderna på jobb?

    Stor kok och egen odling är två tips.

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Min man tar med sig matlåda och jag arbetar hemifrån så lunchlådorna har vi redan fått till :-) Storkok samt blygsam odling på sommarhalvåret som förhoppningsvis blir större nästkommande år. Våra fallgropar är som oftast tidsbrist då vi tidigare har valt en snabbt, dyrare men inte godare alternativ. Planeringen är en annan bov, i samband med tidsbrist leder till oplanerade köp på hungrig mage. Tack för din kommentar! Tittade in på din egen blogg, högst intressant läsning. Mvh

    SvaraRadera
  3. Jag kör på mina föräldrars modell, dvs jag plockar ut hushållspengarna och delar upp dem i fyra kuvert. Försöker hålla mig till konsumentverkets siffror men tycker det är väl lågt. Har jag gäster tar jag från nöjeskontot.
    Mvh
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla! Jag håller med dig, kontanter medverkar till en bättre överblick. Kuverten är en bra idé som jag provat. Själv försöker jag begränsa antalet inhandlingstillfällen(en gång i veckan) samt från början ha ett tak för prislappen(beroende på budget, varierar mycket utifrån månad och inkomst). Då jag älskar utmaningar fungerar detta bra. Tack för din kommentar! Mvh

      Radera
  4. Mitt lägsta rekord var 700 kr en månad, det var en riktig utmaning kan jag säga och förhoppningsvis slipper jag göra om det.
    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara säga att inte många kan slå detta rekord :-)

      Radera