söndag 8 september 2013

Presentation

Ni kan kalla mig Inezco. En kvinna på 40+, boende i Mellansverige med make och två underbara barn. Egen företagare med villa, bil och husdjur.

2013 har blivit året då vår ekonomiska situation kommer kunna förändras rejält. Efter sjukskrivning, studier, föräldraledighet  samt efter en uppstart av mitt företag, verkar det som om vi äntligen går med vinst (både företaget och privat). Ett oväntat arv som inom kort utbetalas kommer även ge oss möjlighet att för första gången kunna investera i våra framtida ekonomiska mål.

1. Skuldfria (innan pensionen)

2. Passiva inkomster som täcker framtida utgifter (inom 10år)

3. Buffert (lättillgängligt sparande, en årsbuffert, d.v.s. summan av alla utgifter på ett år)

4. Spara till barnen (1 miljon var vid 20)

5. Bli mer medvetna om våra ekonomiska val

6. I framtiden kunna lägga tid på intressen utan tvång utifrån ett ekonomiskt pespektiv, äga sin tid.

Bloggen ser jag som ett medium där jag kan få utlopp för mina tankar kring ekonomi. Då jag själv kommit att uppskatta läsningen av andras bloggar under lång tid känns det rätt och riktigt att nu själv dela med mig av framgångar och eventuella misstag på vår ekonomiska resa.

Varför anonym? En anledning är att jag kommer vara rätt frispråkig i den mening att jag kommer publicera vår ekonomiska situation utan några som helst rökridåer (förrutom alias samt utelämnande av platser, namnbyte mm). En blogg utan anonymitet innebär en för stor inskränkning av vårt privata liv i den mån att nära och kära kan ta illa upp av det som publiceras och detta väljer jag att undvika detta.

Slutligen måste jag bekänna att jag är en glad amatör gällande ekonomiska spörsmål och det jag skriver i bloggen inte på något sätt kan påvisas vara en rekomendation för andra . Jag tror helhjärtat på att investera i det man känner till. Jag använder mitt sunda förnuft, införskaffad kunskap och ibland, min intution. Magkänslan är en stark allierad som många gånger räddat mig ur kniviga situationer. Mina val kan uppfattas vara irrationella då jag som oftas inte är rädd att prova på nya sätt att nå våra mål. Jag tänker ofta att ALLA sätt är bra utom de dåliga. 


En fråga till er som läser. Om ni i morgon vann/ärvde eller på annat sätt i handen fick en miljon, skattefritt. Var väljer ni att lägga dessa?

2 kommentarer:

  1. Jag hade betalat av våra lån, rubbet, tänk vad skönt att vakna dagen efter det och vara helt skuldfri :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den känslan bör vara underbar :-)

      Radera