måndag 16 september 2013

Med en förkärlek till kassaboken



Nu med höstens intågande kontrollerar många ivrigt av sin årliga budgetplan i motsats till mig som väljer att gå mot strömmen och påbörjar familjens åtstramningspaket nu så smått i september. Kan inte påstå att detta är standardmåttet utan mer ett måste då jag under rådande år klarat av de månatliga ekonomiska bestyren mer halvdant än exemplariskt. Då jag anser att denna syssla vara av stor vikt är det med missmod jag inser att tiden detta år inte riktigt räckt till mer än sporadiskt plitande i familjens kassabok. Jag är även medveten om att kalendern den närmaste tiden varit fullbokad en längre tid av diverse aktiviteter med barnen, byggnation parallellt med våra dagliga arbeten så bör detta tillfälliga andningshål på några dagar utnyttjas till fullo.

Min förhoppning i kontrast till yngre versioner är en varaktighet då mängden fakta över en längre period tillåter fler perspektiv på dels det förgångna men även på ekonomiska konsekvenser i framtiden. Jag går igång på Per Pennings redogörelse för familjens boningshus totala kostnad dags dato. Tänk dig att kunna bläddra tillbaka och uppleva känslan av total ekonomisk kontroll. Jag minns även min svärmor och hennes kassaböcker som stod uppradade i kronologisk ordning. Hon började skriva kassabok i tidig ålder och fortsatte till hennes alltför tidiga död. Just denna kontinuitet är för mig beundransvärd.

Själv har jag under åren fört kassabok med varierande grad av exakthet. Orsaken är av skilda grad. Tenderar att vara mer flitig under perioder av pengatorka då anledningen varit bevarande av medel till kommande projekt har manat mig vara flitig i motsats till perioder av överflöd då pågående projekt varit i fokus. Då har jag mer förlitat mig på det sunda förnuftet och alltför ofta satt på mig spenderarbyxor. Min första prioritet kommer härmed vara löpande bokföring av inkomster samt utgifter. Jag hoppas själv i framtiden ha en klar överblick av det ekonomiska flödet och dess bifloder. Jag väljer ett fysiskt alternativ då jag har en förkärlek till den i pappersform. Digitalt skriver jag ner vår planerade budget. Denna återkommer jag till inom snar framtid.

Hur väljer ni att skriva kassabok?

8 kommentarer:

  1. Jag är på tok för lat(effektiv med min tid?) så kör helt och hållet på www.smartbudget.se för både budet-hållning och kassabok. Nu när man haft det i ett år så börjar man kunna få fram väldigt nyttig statistik om sitt spenderande... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med att statistiken är ovärderlig och därav min digitala version av budget/resultat. Dock har jag en förkärlek till allt i pappersform så det lär ta ett tag innan jag släpper detta :-)

      Radera
  2. Hej!
    Jag har kört med budget på datorn sedan början av 90-talet men varit dålig på det där med kassabok. Ska ta tag i det nu. Vore kul att veta lite om ditt sparande. Själv har jag haft det tufft ekonomiskt de senaste 7 åren men ser ljuset i tunneln och kommit igång lite igen.
    Mvh
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Vårt sparande har tidigare varit sporadiskt då pengarna alltid visat sig behövas flyttas runt bland posterna. Inom kort kommer jag att skriva dels om vårt sparande, våra tillgångar, utgifter mm. Hoppas du återkommer hit och läser. Tack för din kommentar!

      Radera
  3. Jag tittar till din blogg lite då och då och ser fram emot fortsättningen. Hittade förresten hit genom länk från Per Penning
    Mvh
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Har Skandiabanken som bank och de har ett smart budgetvertyg som automatiskt kategorisera alla inkomster och utgifter. Går att göra extremt mycket i. Rekommenderas om man nu kör med Skandiabanken.

    SvaraRadera
  5. Har inte Skandiabanken men hoppas fler banker inser att detta är en utmärkt tjänst att erbjuda kunderna. Tack för din kommentar!

    SvaraRadera