torsdag 12 september 2013

Vår ekonomiska resa


Under de snart 20år min make och jag delat ekonomi känns det i skrivande stund som om resultatet från vår ekonomiska resa torde genererat mer saldo på banken. Många gånger funderar jag över våra tidigare val och visst, nu i efterhand kan jag erinra mig att en hel del lukrativa investeringar vi gått miste om under årens lopp, speciellt inom fastighetsbranschen då den ofattbara prisstegringen aldrig verkar nå status quo. Möjligheterna att spara, placera, investera har varit oändliga men vi valde under våra första år tillsammans att "leva i nuet" och detta kan kanske ses ur en ekonoms ögon vara bortkastad tid då investeringar som utfördes då,  under mitten av nittiotalet och framåt genererat vinster som bräcker ens vilda fantasier.

Vi levde våra första år i hyresrätt, hade grandiosa fester, tog dagen som den kom, hade aldrig tomt i plånboken, arbetade långa dagar/nätter. Kläder, resor, tekniska prylar, tjocka luntor med kvitton och ville vi ha en veckotidning, köpte vi fyra. Vi lånade ut pengar till nära och kära, hyrde filmer var och vareviga dag, pizza på fredag, oxfilé på lördag osv. Paret Slösa hade varit det passande namnet och när jag blickar bakåt så måste det ärliga svaret vara att jag inte idag inte ångrar någonting. Ingen mening att grubbla över det man inte kan förändra utan istället fokusera på vad jag lärt mig av denna era.

Jag ser tillbaka med tacksamheten över att jag fick uppleva detta, kunna hänge mig till alla intressen som dagligen var uppradade, men jag har idag ingen längtan tillbaka. Jag ser nu hellre fram emot godnattsagan med barnen, en katt i knät framför den öppna spisen eller en promenad med familjen i vår egna skog. Mina intressen samt glädjeämnen i dag kräver inte nämnvärt om inga medel alls. Visst har vi långsiktiga mål och dessa kommer kräva en del investeringar, men i motsats till våra första år, ett liv i snabbt tempo kan våra liv idag bäst beskrivas som en långsam strandpromenad. Det är så mycket lugnare nu och vi vill ha det så.

Idag har mer än 10år passerat sen vi la belånad handpenning på vårt hus. En liten stuga som har fått växa allteftersom vi blev fler i familjen. Här har vi investerat belånade pengar samt överskottet från våra inkomster. Här har vi upplevt perioder av ekonomiska svårigheter men även perioder av överflöd som genererade till pengar på banken. Dessa sparade pengar har haft arbetsnamn som Buffert, Sparande, IVF samt Adoption då vi efter misslyckad IVF upplevde något underbart och blev föräldrar till två efterlängtade barn genom adoption. Avbetalningar på bostadslån, studielån, billån, privata skulder, uppstart av ett eget företag osv. jämsides med långtidssjukskrivning, arbetslöshet, studier, föräldraledighet och nu det senaste året icke avlönat arbete är vår historia.

Idag håller vi fortfarande på att bygga, det blir lätt så. Aktuellt just nu ett vedförråd samt en byggnad vi satte spaden i jorden för över fem år sedan. Först med belånade pengar, fortsättningsvis med egenintjänade och som planerades vara färdigställd inom två år men som nu efter ett oväntat arv får ett nytt inflyttningsdatum. Byggnaden inryms garage, uppställningsyta, förråd samt utrymme med kök, badrum samt boendeyta. Denna del av byggnaden kommer inom kort bli ny vistelse för mitt företag då jag växt ur det nuvarande rummet i boningshuset. Förlust har skiftat skrud till vinst och det innebär att våran årsbuffert har en chans att fyllas på. 2013 är ett ytterst intressant år. Nu kör vi!

En fråga till er som läser: Hur ser er ekonomiska resa ut?
 

2 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet! Kan känna igen mig ur en del av det du skriver, främst andra stycket.
    Även om jag bara är 23 år gammal så börjar man få en annan uppfattning av verkligheten som man defintiivt inte hade när man var 18 fyllda. Man uppskattar olika saker som möjligtvis inte behöver kosta en massa pengar.
    Samtidigt blir man efterklok och undrar hur i hela friden man kunde vara så slösaktig, "tänk om man hade börjat spara och tänkt mer ekonomisk när man var yngre"
    Många förlorade år även om det också ger en erfarenheter, men som du skriver man ska nog inte lägga alltför mycket tid att grubbla åt det förgångna utan fokusera på det nutida samt den framtida utvecklingen.

    Lycka till och välkommen in i bloggsfären, behövs alltid fler bloggar som berör ekonomi.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beundrar unga som du med kunskap samt känsla för det ekonomiska. Själv hade jag lång startsträcka men är tacksam för de erfarenheter jag erhöll. Tack för din fina kommentar!

      Radera